Spis treści
Finał sprawy gruntowej CPK
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) ogłosił przełom w kwestii nieruchomości w miejscowości Zabłotnia. Ta konkretna działka ma kluczowe znaczenie dla realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości, będącej elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisanie istotnego dokumentu w tej sprawie zaplanowano na piątek, 12 grudnia. Jest to zamknięcie głośnej sprawy, która wywołała szerokie dyskusje publiczne.
KOWR, odpowiedzialny za gospodarowanie zasobami rolnymi, zainicjował proces odkupu terenu od jego dotychczasowego właściciela. Ta transakcja ma przywrócić państwu kontrolę nad strategicznym obszarem. Celem jest zapewnienie płynności w realizacji jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, jaką jest budowa nowego lotniska i sieci kolejowej.
„Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że jutro, tj. 12 grudnia, o godz. 9.00. rozpocznie się proces podpisania aktu notarialnego dotyczącego odkupu przez KOWR nieruchomości rolnej położonej w miejscowości Zabłotnia od jej dotychczasowego właściciela, Pana Piotra Wielgomasa” - poinformował w czwartek KOWR.
Jak rozpoczęła się afera gruntowa?
Sprawa zyskała rozgłos publiczny pod koniec października, po ujawnieniu szczegółów transakcji przez Wirtualną Polskę. Portal opisał, że w 2023 roku, tuż przed zmianą rządu Prawa i Sprawiedliwości, Ministerstwo Rolnictwa wyraziło zgodę na sprzedaż obszernej, 160-hektarowej działki przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Nabywcą gruntu został Piotr Wielgomas, wiceprezes znanej firmy Dawtona.
Raport Wirtualnej Polski wskazywał, że umowa sprzedaży została zawarta 1 grudnia 2023 roku, w ostatnim momencie przed przejęciem władzy przez nową koalicję. Istotne kontrowersje wywołał fakt, że przez nabytą działkę miała przebiegać planowana linia kolei do CPK. Eksperci przewidywali, że ta okoliczność mogłaby w przyszłości wielokrotnie zwiększyć wartość gruntu, osiągając nawet 400 milionów złotych.
Działka wraca do Skarbu Państwa
Nowe kierownictwo resortu rolnictwa niezwłocznie podjęło działania wyjaśniające w celu rozwikłania kontrowersyjnej transakcji. Dyrektor generalny KOWR, Henryk Smolarz, już w listopadzie zapowiedział, że działka w Zabłotni zostanie odkupiona za pierwotną cenę nabycia. Kwota ta wynosiła 22,76 miliona złotych, co pokrywa się z sumą, za którą grunt został sprzedany.
Minister rolnictwa Stefan Krajewski ogłosił, że skierowano dwa zawiadomienia do prokuratury w związku z podejrzeniem nieprawidłowości w procesie sprzedaży. Minister wyraził także niezadowolenie z tempa pracy urzędników KOWR. Henryk Smolarz otrzymał z tego powodu „żółtą kartkę” za opieszałość w działaniu podległych mu pracowników.
Kto poniósł konsekwencje personalne?
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami, podjęto również decyzje dotyczące zmian kadrowych. 30 października odwołano zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarowania Zasobem oraz kierownika Wydziału Organizacyjnego w OT KOWR w Warszawie. Ośrodek poinformował, że jedna z tych osób miała przetrzymywać pismo dotyczące sprzedaży działki przez okres ponad czterech miesięcy, co przyczyniło się do opóźnień i kontrowersji.
Zmiany te miały na celu przywrócenie transparentności i prawidłowości w funkcjonowaniu instytucji. Decyzje o odwołaniu wpisują się w szerszy kontekst działań nowego kierownictwa, mających na celu wyjaśnienie wszystkich aspektów transakcji i wyciągnięcie wniosków z zaistniałej sytuacji. Sytuacja ta pokazała, jak ważne jest szybkie reagowanie na sygnały o potencjalnych nadużyciach.
Co dalej z gruntami pod CPK?
Po oficjalnym podpisaniu aktu notarialnego, działka w Zabłotni ponownie zasili zasoby Skarbu Państwa. Jest to kluczowy krok w procesie zapewnienia gruntów pod realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezes spółki CPK, Filip Czernicki, szacował w listopadzie, że przejęcie działki przez spółkę nastąpi w ciągu kilku tygodni po finalizacji odkupu przez KOWR. Proces ten jest niezbędny dla kontynuacji prac projektowych.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, wraz z rozbudowaną siecią Kolei Dużych Prędkości, stanowi jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Według aktualnego harmonogramu, otwarcie samego lotniska planowane jest na rok 2032. W tym samym roku ma zostać uruchomiony również pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy Warszawę, obszar CPK oraz Łódź. Projekt ma na celu modernizację transportu w kraju.
Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.