Nowa droga w Ponikwodzie. Czy naprawdę rozwiąże problemy dzielnicy?

2025-10-30 13:42

Ponikwoda zyskała nową drogę – przedłużenie ul. Węglarza, czyli ul. Kłopotowskiego, jest już gotowe. Inwestycja ma odmienić oblicze tej części Lublina, a co najważniejsze, usprawnić komunikację zbiorową. Władze miasta zapowiadają kolejne projekty, w tym budowę szkoły i dalsze rozszerzenie sieci drogowej, co ma kompleksowo zmienić komfort życia mieszkańców.

Prosta, asfaltowa droga biegnie przez środek kadru, zbiegając się w oddali. Po obu stronach drogi ciągną się szerokie, jasnoszare chodniki, a za nimi, w równych odstępach, posadzone są młode drzewa o zielonych liściach. Pomiędzy drzewami, po prawej stronie, widać nowoczesne budynki mieszkalne w odcieniach bieli i szarości, z ciemnymi oknami i balkonami. Tło stanowi pochmurne, jasnoszare niebo.

i

Autor: Redakcja Informacyjna AI/ Wygenerowane przez AI Prosta, asfaltowa droga biegnie przez środek kadru, zbiegając się w oddali. Po obu stronach drogi ciągną się szerokie, jasnoszare chodniki, a za nimi, w równych odstępach, posadzone są młode drzewa o zielonych liściach. Pomiędzy drzewami, po prawej stronie, widać nowoczesne budynki mieszkalne w odcieniach bieli i szarości, z ciemnymi oknami i balkonami. Tło stanowi pochmurne, jasnoszare niebo.

Ponikwoda wreszcie odetchnie?

Mieszkańcy lubelskiej Ponikwody od lat zmagali się z niedostateczną infrastrukturą drogową i problemami komunikacyjnymi, które skutecznie hamowały rozwój tej części miasta. Władze Lublina, po długim oczekiwaniu, wreszcie oddają do użytku przedłużenie ul. Węglarza, znane również jako ul. Kłopotowskiego. Ta nowa arteria ma być nie tylko ułatwieniem dla kierowców, ale przede wszystkim ma otworzyć drzwi do znaczącej poprawy jakości życia w dzielnicy, co jest zwiastunem szerszych zmian.

Inwestycja, wyczekiwana przez lata, ma stanowić kamień milowy w rozwoju Ponikwody, łącząc ją lepiej z resztą Lublina. Obietnice władz miejskich idą daleko poza samą drogę, sugerując, że to dopiero początek prawdziwej rewolucji. W planach są już kolejne projekty infrastrukturalne, w tym budowa nowoczesnej szkoły oraz dalsze rozszerzenie sieci drogowej, co budzi nadzieje, ale i pewien sceptycyzm co do tempa ich realizacji.

"To jest nowa jakość w tej części miasta. Od dawna oczekiwana inwestycja znacząco poprawi komfort życia mieszkańców w tej części miasta, a tym samym otwiera nowe przestrzenie. Rozwija całą dzielnicę z dostępnością również do infrastruktury kolejowej i z przyszłością dalszą w postaci modernizacji ostatniego odcinka ulicy Trześniowskiej, z budową również tego styku struktur miejskich ze strukturą kolejową" - mówi Tomasz Fulara, wiceprezydent Lublina.

Droga, która łączy i otwiera

Zakres przeprowadzonych prac objął newralgiczny odcinek od ul. Walecznych do ul. Trześniowskiej, a także fragmenty ulic Koryznowej i samej Trześniowskiej. Finalnie powstała całkowicie nowa infrastruktura drogowa o imponującej łącznej długości około 2,6 kilometra, co znacząco wpłynie na płynność ruchu w okolicy. Czy jednak to wystarczy, aby sprostać rosnącym potrzebom dynamicznie rozwijającej się dzielnicy?

Nowo oddana do użytku ulica Kłopotowskiego to nie tylko asfalt i chodniki, ale także szansa na lepsze skomunikowanie obszarów dotychczas marginalizowanych. Cała inwestycja, której koszt przekroczył 43 miliony złotych, staje się kluczowym elementem w mozaice miejskiego rozwoju. Pytanie, czy skala wydatków przełoży się na równie imponujące efekty społeczne i gospodarcze.

Rewolucja w komunikacji miejskiej Ponikwody

Jednym z najbardziej odczuwalnych beneficjów nowej drogi ma być znaczące usprawnienie komunikacji zbiorowej. Ponikwoda, od dawna borykająca się z trudnościami w dostępie do autobusów miejskich ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, wreszcie zobaczy zmiany. Już od najbliższego piątku nastąpi wydłużenie tras dwóch kluczowych linii autobusowych: numer 13 i 31, co z pewnością ucieszy wielu mieszkańców.

Zmiany w rozkładzie jazdy to jednak dopiero początek. Autobusy będą teraz zatrzymywać się na nowych przystankach, strategicznie rozmieszczonych przy ul. Poziomkowej (01 i 02) oraz Nasturcjowej (02 i 03), co znacznie ułatwi dostęp do transportu publicznego. To krok w dobrym kierunku, ale czy jest on wystarczający, aby zaspokoić wszystkie potrzeby komunikacyjne stale rozrastającej się Ponikwody?

"Ponikwoda miała problem z komunikacją zbiorową, dlatego że nie było po prostu drogi, która by pozwalała wprowadzić tutaj parametry autobusu. Ulica na pewno otwiera tą przestrzeń. Już od piątku, od wczesnych godzin porannych wydłużamy linę numer 13 i 31. Ale to nie wszystko. Mamy już zaprojektowany odcinek od ulicy Trześniowskiej później do torów w prawo tam przy peronie kolejowym Ponikwoda pojawi się już pętla autobusowa pojawi się Kiss and Ride, Park and Ride, infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych" - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Przyszłość transportu i dalsze perspektywy

Plany dotyczące komunikacji zbiorowej w Ponikwodzie wykraczają daleko poza samo wydłużenie istniejących linii. W wizji Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego pojawia się ambitny projekt budowy pętli autobusowej przy peronie kolejowym Ponikwoda. Ma ona być zintegrowanym centrum przesiadkowym, oferującym również udogodnienia takie jak Kiss and Ride oraz Park and Ride, co z pewnością zrewolucjonizuje podróżowanie w całym regionie.

Co więcej, przyszłość transportu miejskiego w tej okolicy zakłada również adaptację do nowoczesnych standardów ekologicznych. W planach jest infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych, co wpisuje się w szersze strategie zrównoważonego rozwoju miasta. Pozostaje mieć nadzieję, że te obiecujące projekty nie pozostaną jedynie na papierze, a mieszkańcy Ponikwody naprawdę doczekają się kompleksowej i nowoczesnej sieci komunikacyjnej.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.