Nowa trasa tramwajowa w Warszawie. Dlaczego większa część pobiegnie pod ziemią?

2025-10-21 17:42

Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty na projekt nowej trasy tramwajowej, która połączy ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Planowana inwestycja o długości około 1,4 km w dużej mierze, bo na odcinku 0,9 km, zostanie poprowadzona pod ziemią. Jakie są szczegóły tego ambitnego projektu i kiedy mieszkańcy stolicy mogą spodziewać się jego realizacji?

Biały tramwaj z włączonymi przednimi światłami wyjeżdża z oświetlonego pomarańczowym światłem tunelu. Na jego trasie widoczne są dwa tory tramwajowe z żółtym oznaczeniem strzałki skierowanej w prawo na asfalcie. Po obu stronach torów rozciąga się szary chodnik, wzdłuż którego stoją ciemne słupy i latarnie, a także dwa czerwone światła sygnalizacyjne dla pieszych. W tle, nad tunelem, znajduje się nowoczesny budynek z jasną elewacją i licznymi oknami, odzwierciedlającymi niebo.

i

Autor: Redakcja Publicystyczna AI/ Wygenerowane przez AI Biały tramwaj z włączonymi przednimi światłami wyjeżdża z oświetlonego pomarańczowym światłem tunelu. Na jego trasie widoczne są dwa tory tramwajowe z żółtym oznaczeniem strzałki skierowanej w prawo na asfalcie. Po obu stronach torów rozciąga się szary chodnik, wzdłuż którego stoją ciemne słupy i latarnie, a także dwa czerwone światła sygnalizacyjne dla pieszych. W tle, nad tunelem, znajduje się nowoczesny budynek z jasną elewacją i licznymi oknami, odzwierciedlającymi niebo.

Przetarg na dokumentację projektową

Tramwaje Warszawskie 17 października otworzyły oferty w przetargu na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej. Inwestycja ma w przyszłości połączyć ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Jest to kluczowy etap w realizacji projektu, który ma usprawnić komunikację miejską w zachodniej części stolicy.

W postępowaniu przetargowym udział wzięło siedem podmiotów. Pięć z nich przedstawiło oferty mieszczące się w zakładanym budżecie, który został określony na kwotę 20,312 mln zł brutto. Z tej sumy, 18,281 mln zł brutto przeznaczono na zamówienie podstawowe. Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 14,396 mln zł brutto, złożyła firma Databout. Obecnie komisja przetargowa analizuje formalne aspekty złożonych dokumentów. Ostateczny wybór wykonawcy zostanie oparty na kryteriach ceny oraz doświadczenia projektanta.

"W postępowaniu wystartowało siedem podmiotów, z czego pięć zmieściło się w naszym budżecie, określonym na kwotę 20,312 mln zł brutto (w tym 18,281 mln zł na zamówienie podstawowe). Najtańszą ofertę złożyła firma Databout - na kwotę 14,396 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa zajmie się oceną formalną złożonych dokumentów. Przy wyborze oferty pod uwagę brane będą cena oraz doświadczenie projektanta" - poinformowano w komunikacie.

Koncepcje przebiegu trasy tramwajowej

Wybrany projektant zostanie zobowiązany do opracowania trzech odmiennych wariantów nowej trasy tramwajowej. Te propozycje będą różniły się przede wszystkim lokalizacją rampy wyjazdowej – w rejonie ulicy Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Ponadto, warianty przedstawią odmienne miejsca zakończenia podziemnego odcinka trasy, co ma na celu optymalizację funkcjonalności i kosztów inwestycji.

Na planowanej trasie przewidziano budowę trzech nowych zespołów przystankowych. Jeden z nich, podziemny, ma powstać w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia. Za nim zaplanowano rozjazdy oraz specjalną przestrzeń na odstawienie tramwajów. Drugi podziemny przystanek znajdzie się w rejonie ulicy Tunelowej, w kierunku ulicy Kasprzaka. Trzeci zespół przystankowy, który może być zarówno podziemny, jak i naziemny, zostanie zlokalizowany w rejonie ulicy Prądzyńskiego. W ramach projektu przewidziano także rozbudowę już istniejącego przystanku przy ulicy Kasprzaka.

"Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi - wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych - zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy" - zaznaczyli przedstawiciele TW.

Terminy i przyszłość budowy tramwaju

Obecne postępowanie przetargowe dotyczy wyłącznie prac projektowych i przygotowawczych. Obejmują one również pozyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych, które są kluczowe dla dalszych etapów realizacji. Projektant będzie miał 43 miesiące od daty zawarcia umowy na ukończenie wszystkich założonych zadań. Jest to znaczny okres, co podkreśla złożoność i zakres prac koniecznych do wykonania.

W ramach zamówienia przewidziano również opcję, w której wyłoniony wykonawca będzie musiał zapewnić wsparcie techniczne podczas postępowania przetargowego na realizację samych robót budowlanych. Dodatkowo, w jego gestii znajdzie się nadzór autorski nad faktycznymi pracami budowlanymi. Sama budowa nowej trasy tramwajowej została wstępnie zaplanowana na okres po 2030 roku. Realizacja tej fazy inwestycji będzie ściśle uzależniona od dostępnych możliwości finansowych, co może wpłynąć na ostateczny harmonogram.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.