Spis treści
Otwarcie kluczowego odcinka S7
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła kierowcom w piątek, 24 października, nowy fragment drogi ekspresowej S7. Otwarty odcinek rozciąga się na długości blisko 10 kilometrów, łącząc miejscowości Czosnów i Modlin. Dotychczasowa dwujezdniowa i dwupasmowa arteria została rozbudowana do trzech pasów ruchu w każdym kierunku, co znacząco wpłynie na zwiększenie przepustowości trasy.
Dostęp do nowej trasy ekspresowej jest możliwy poprzez dwa węzły drogowe: Modlin oraz Nowy Dwór Mazowiecki. W ramach zakończonych prac, konstrukcja mostu na Wiśle w Zakroczymiu została uzupełniona o chodnik przeznaczony dla pieszych (w kierunku Warszawy) oraz ścieżkę rowerową (w kierunku Gdańska). Ponadto powstały drogi równoległe, wiadukty oraz nowoczesne urządzenia służące ochronie środowiska i bezpieczeństwu ruchu drogowego, poprawiając komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
Koszt i finansowanie inwestycji
Realizacją odcinka drogi ekspresowej S7 między Modlinem a Czosnowem zajęła się firma Budimex. Koszt umowy opiewał na kwotę blisko 600 milionów złotych. Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, pochodzących z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. To kluczowe wsparcie finansowe umożliwiło rozbudowę tej strategicznej trasy, wspierając rozwój infrastruktury w regionie.
Całkowity koszt realizacji wszystkich trzech odcinków drogi ekspresowej S7 na trasie Płońsk-Czosnów wynosi nieco ponad 2,8 miliarda złotych. Obecnie prace budowlane kontynuowane są na dwóch pozostałych fragmentach: Płońsk Południe-Załuski oraz Załuski-Modlin. Na tych odcinkach GDDKiA informuje o układaniu nawierzchni, pracach brukarskich, robotach mostowych oraz przebudowie kolizji z urządzeniami podziemnymi, co świadczy o zaawansowanym stadium realizacji projektu.
Kiedy kolejne odcinki S7 będą gotowe?
Dla obu kontraktów, czyli odcinków Płońsk Południe-Załuski i Załuski-Modlin, zostały podpisane aneksy wydłużające czas na ukończenie inwestycji. W przypadku fragmentu Płońsk Południe-Załuski nowy termin mija w marcu 2026 roku, natomiast dla środkowego zadania, czyli odcinka Załuski-Modlin, termin zakończenia prac został ustalony na sierpień 2025 roku. Mimo tych zmian harmonogramowych, GDDKiA intensywnie mobilizuje wykonawców do przyspieszenia prac.
Celem GDDKiA jest udostępnienie trasy głównej na tych odcinkach jeszcze w bieżącym roku, niezależnie od toczących się procedur kontraktowych. Działania te mają na celu jak najszybsze poprawienie płynności ruchu i zmniejszenie utrudnień dla kierowców. Przedsięwzięcia te mają na celu usprawnienie komunikacji i zwiększenie komfortu podróżowania po drogach ekspresowych.
Dalsze plany dla S7 Czosnów-Kiełpin
Wojewoda Mazowiecki prowadzi aktualnie postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla kolejnego, 9-kilometrowego fragmentu drogi S7. Ten odcinek ma połączyć Czosnów z Kiełpinem, stanowiąc ważny element w układzie komunikacyjnym. Rozpoczęcie faktycznych prac budowlanych będzie możliwe dopiero po formalnym uzyskaniu wspomnianej decyzji ZRID, co jest kluczowym etapem przed rozpoczęciem robót.
Zgodnie z zawartą umową dotyczącą tego odcinka, przewidywany termin zakończenia wszystkich robót budowlanych ustalono na maj 2027 roku. Oznacza to, że kierowcy będą musieli poczekać jeszcze kilka lat na pełne uruchomienie tego fragmentu trasy. Projekt ten jest częścią większej strategii rozbudowy sieci dróg ekspresowych w Polsce, mającej na celu poprawę dostępności transportowej i bezpieczeństwa.
Ostatni odcinek S7 Kiełpin-Warszawa
Dla ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S7, obejmującego odcinek od Kiełpina do Warszawy o długości 12,9 kilometra, przygotowywana jest obecnie kompleksowa dokumentacja projektowa. Ma ona posłużyć jako podstawa do uzyskania decyzji ZRID. Odbiór tej dokumentacji planowany jest na drugi kwartał 2026 roku, tuż przed złożeniem oficjalnego wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. To świadczy o starannym planowaniu całego przedsięwzięcia.
Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji ZRID będzie ogłoszenie przetargu na realizację właściwych robót budowlanych. Po wyłonieniu wykonawcy i przeprowadzeniu prac budowlanych nastąpi uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Dopiero wtedy ten ostatni fragment S7 będzie mógł być oddany do użytku kierowcom, co ostatecznie zamknie lukę w połączeniu Warszawy z północą kraju, znacząco wpływając na płynność ruchu.
"Właśnie oddaliśmy do użytku pierwszy z trzech odcinków wylotówki z Warszawy na Modlin i Gdańsk. Równo, szybko i trzy pasy w każdą stronę. Najlepiej, że inwestycja udrożni ruch w północnej część aglomeracji warszawskiej. Trasa w końcu odkorkuje Łomianki, Nowy Dwór Mazowiecki i Zakroczym. Zapinamy pasy i szybko, ale bezpiecznie (czyli przepisowo!) jedziemy do przodu!." - skomentował Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.