POLREGIO kupuje spalinowe pojazdy. Gdzie wyjadą nowe składy?

2025-12-19 13:09

POLREGIO znacząco wzmacnia swój tabor, nabywając dziewięć używanych jednoczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych LINT 27, pochodzących z rynku niemieckiego. Zakupione jednostki mają na celu obsługę niezelektryfikowanych linii kolejowych, głównie w regionie północno-wschodniej Polski. Pierwsze zmodernizowane pojazdy zostaną oddane do użytku najpóźniej z końcem 2026 roku, znacząco poprawiając komfort podróży.

Pociąg w kolorze białym z pomarańczowo-czarnymi akcentami jedzie po torach, widziany z przodu lekko z prawej strony. Jego czoło jest czarno-pomarańczowe, z białymi reflektorami o intensywnym świetle. Skład wagonów ciągnie się w perspektywie, z pasami okien i pomarańczowymi drzwiami widocznymi na białym tle. Tory kolejowe, zbudowane z ciemnych podkładów i metalowych szyn, biegną przez zieloną, trawiastą równinę, która łagodnie wznosi się po lewej stronie. W tle rozciągają się zielone wzgórza porośnięte drzewami pod jasnym, częściowo zachmurzonym niebem.

i

Autor: Redakcja Publicystyczna AI/ Wygenerowane przez AI Pociąg w kolorze białym z pomarańczowo-czarnymi akcentami jedzie po torach, widziany z przodu lekko z prawej strony. Jego czoło jest czarno-pomarańczowe, z białymi reflektorami o intensywnym świetle. Skład wagonów ciągnie się w perspektywie, z pasami okien i pomarańczowymi drzwiami widocznymi na białym tle. Tory kolejowe, zbudowane z ciemnych podkładów i metalowych szyn, biegną przez zieloną, trawiastą równinę, która łagodnie wznosi się po lewej stronie. W tle rozciągają się zielone wzgórza porośnięte drzewami pod jasnym, częściowo zachmurzonym niebem.

Nowe jednostki dla POLREGIO

POLREGIO, spółka odpowiedzialna za przewozy regionalne, podjęła ważną decyzję o zakupie dziewięciu jednoczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych LINT 27. Pojazdy zostały nabyte bezpośrednio z rynku niemieckiego, co stanowi część strategii wymiany taboru przewoźnika. Ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia połączeń na liniach pozbawionych trakcji elektrycznej, zwłaszcza w regionach Polski północno-wschodniej, gdzie takie linie dominują.

Pozyskane jednostki trafią do centrum serwisowego POLREGIO zlokalizowanego w Olsztynie na początku stycznia. Tam przejdą niezbędne przeglądy techniczne oraz szereg prac serwisowych. Kluczowym etapem będzie również ich tak zwana „polonizacja”, czyli dostosowanie do polskich standardów i wymogów eksploatacyjnych, co zapewni ich bezpieczne i efektywne użytkowanie.

– Podpisana dziś umowa to kolejny krok w realizacji jednego z naszych kluczowych priorytetów – wymiany taboru, także w segmencie pojazdów spalinowych. W północno-wschodniej Polsce linie niezelektryfikowane wciąż stanowią znaczną część sieci kolejowej. Zakup jednostek LINT 27 pozwoli nam lepiej dostosować ofertę przewozową do lokalnych potrzeb – mówi Aleksandra Grzywaczewska, p.o. prezesa Zarządu POLREGIO.

Gdzie odbędzie się modernizacja?

Centrum serwisowe POLREGIO w Olsztynie, uruchomione w bieżącym roku, odegra fundamentalną rolę w procesie przygotowania jednostek LINT 27 do eksploatacji. To właśnie tutaj spalinowe zespoły trakcyjne przejdą kompleksową modernizację, która obejmie nie tylko podstawowe prace serwisowe, ale również montaż zaawansowanych urządzeń systemów sterowania ruchem, takich jak ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem). Jest to kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych i zgodności z europejskimi standardami.

Prace modernizacyjne w Olsztynie mają na celu nie tylko dostosowanie pojazdów do współczesnych wymogów bezpieczeństwa, ale także do wysokich standardów obsługi podróżnych. Po zakończeniu wszystkich niezbędnych prac, zmodernizowany tabor będzie sukcesywnie wprowadzany do użytku. Pierwsze spalinowe jednostki LINT 27 mają wyjechać na tory najpóźniej z końcem 2026 roku, znacznie wzmacniając połączenia w północno-wschodniej części kraju.

– Zanim pozyskane składy rozpoczną obsługę połączeń, przejdą kompleksową modernizację w naszym nowoczesnym centrum serwisowym w Olsztynie. Prace te będą obejmować m.in. montaż urządzeń ETCS. Pozwolą dostosować jednostki do współczesnych wymogów bezpieczeństwa i standardów obsługi podróżnych – mówi Wojciech Dinges, wiceprezes Zarządu POLREGIO.

Jaki komfort podróży?

Każdy z nowo nabytych pojazdów LINT 27, które trafią do POLREGIO, zapewnia około 60 miejsc siedzących. Istotną zaletą tych jednostek jest możliwość poruszania się w trakcji wielokrotnej, co pozwala na łączenie kilku składów i tym samym znaczące zwiększenie liczby dostępnych miejsc podczas jednego przejazdu, dostosowując ofertę do bieżącego zapotrzebowania na trasie. To rozwiązanie poprawi elastyczność i przepustowość w najbardziej obłożonych godzinach.

Składy te są wyposażone w nowoczesne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, zapewniająca komfortowe warunki podróży niezależnie od pory roku. Ponadto, pojazdy LINT 27 oferują udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, w tym specjalne rampy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Przewidziano również wyznaczone miejsca na przewóz rowerów, co odpowiada na rosnące potrzeby pasażerów w zakresie intermodalności transportu.

Dalsze plany POLREGIO

Zakup dziewięciu jednostek LINT 27 to element szerszej strategii POLREGIO, która zakłada ciągłą wymianę i modernizację taboru w całej Polsce. W listopadzie spółka podpisała już umowę na pozyskanie pięciu innych spalinowych pojazdów, które mają zasilić połączenia w województwach wielkopolskim i lubuskim. Kilka miesięcy wcześniej przewoźnik wzmocnił swoją flotę o elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) przeznaczone dla obsługi tras w Małopolsce, co świadczy o kompleksowym podejściu do modernizacji.

Firma aktywnie dąży również do pozyskiwania fabrycznie nowych jednostek. W grudniu 2025 roku, po długiej przerwie, POLREGIO zawarło umowę z firmą PESA Bydgoszcz na zakup nowych EZT-ów. Te nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne mają wzmocnić flotę taborową w województwie świętokrzyskim. Ich wprowadzenie do użytku planowane jest na rok 2028, co znacząco wpłynie na podniesienie standardów podróży w tym regionie.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.