Rewolucja w biletach GZM. Kto naprawdę zyska, a kto będzie musiał się przygotować?

2025-12-15 13:32

Od 1 stycznia 2026 roku pasażerów Transportu GZM czeka szereg istotnych zmian w taryfie biletowej. Nowa, elastyczniejsza oferta ma wydłużyć czas podróży i obniżyć koszty krótkich przejazdów, jednocześnie utrzymując ceny na stałym poziomie. Choć to dobra wiadomość dla portfela, jedna z modyfikacji będzie wymagać od podróżnych nowego podejścia do zakupu biletów, co może zaskoczyć niektórych użytkowników.

Lewa dłoń o jasnej karnacji, skierowana delikatnie w prawo, trzyma poziomo białą, prostokątną kartę z zaokrąglonymi rogami, zajmując centralną część kadru. Karta jest gładka i pozbawiona jakichkolwiek napisów czy wzorów. Tło jest całkowicie rozmyte, z widocznymi jasnymi plamami światła po lewej stronie i jaśniejszymi, pionowymi obszarami po prawej, sugerującymi miejski krajobraz.

i

Autor: Redakcja Informacyjna AI/ Wygenerowane przez AI Lewa dłoń o jasnej karnacji, skierowana delikatnie w prawo, trzyma poziomo białą, prostokątną kartę z zaokrąglonymi rogami, zajmując centralną część kadru. Karta jest gładka i pozbawiona jakichkolwiek napisów czy wzorów. Tło jest całkowicie rozmyte, z widocznymi jasnymi plamami światła po lewej stronie i jaśniejszymi, pionowymi obszarami po prawej, sugerującymi miejski krajobraz.

Więcej czasu na podróż bez podwyżek?

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia po raz kolejny staje przed wyzwaniem usprawnienia komunikacji publicznej, a Transport GZM wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Od 1 stycznia 2026 roku w życie wejdzie zupełnie nowa, bardziej elastyczna taryfa biletowa, której głównym celem jest zwiększenie komfortu podróżowania. To dobra wiadomość dla tysięcy osób codziennie korzystających z autobusów, tramwajów i trolejbusów.

Zapowiadane zmiany mają jeden, kluczowy aspekt, który powinien ucieszyć każdego użytkownika: ceny biletów pozostają bez zmian, choć możliwości podróży znacznie się poszerzą. W dobie wszechobecnych podwyżek, utrzymanie stawek na dotychczasowym poziomie, jednocześnie oferując więcej, to gest, który z pewnością zostanie doceniony przez mieszkańców. To rzadkość na rynku transportowym, gdzie zazwyczaj za każdą innowację płaci pasażer.

Bilet 90-minutowy przechodzi do historii

Jednym z najbardziej odczuwalnych udogodnień dla podróżnych będzie zastąpienie dotychczasowego biletu 90-minutowego wersją ważną aż 120 minut. To dodatkowa, kwadransowa rezerwa czasu, która pozwoli na swobodne przesiadki i spokojne dotarcie do celu, szczególnie na dłuższych trasach, gdzie każda minuta ma znaczenie. Cena tego dłuższego biletu pozostanie taka sama, co jest prawdziwą gratką dla oszczędnych.

Nowy bilet „120 minut” będzie dostępny w wersji papierowej za 7,00 zł (normalny) i 3,50 zł (ulgowy), a w wersji elektronicznej za 6,60 zł (normalny) i 3,30 zł (ulgowy). Zmiana dotyczy również biletów grupowych – od 2026 roku pięć osób będzie mogło podróżować razem przez 120 minut, zamiast dotychczasowych 90 minut, również bez dodatkowych opłat. Co istotne, nowe bilety nie będą już ograniczone zasadą ważności „do końca kursu”, co daje pełną swobodę w planowaniu podróży.

Podróż Start/Stop czy to realne oszczędności?

Prawdziwa rewolucja czeka również popularną opcję „Podróż Start/Stop”, która od 1 stycznia 2026 roku zostanie znacząco rozbudowana o nowe, bardziej precyzyjne przedziały czasowe. Do dotychczasowych sześciu progów dołączą kolejne: 20-30 minut, 30-40 minut, 40-60 minut oraz 60-120 minut, co ma jeszcze lepiej dopasować opłaty do faktycznego czasu przejazdu. System ten, zliczający rzeczywisty czas podróży i ograniczający dzienną opłatę do 13 zł, stanie się jeszcze bardziej elastyczny.

Dla pasażera oznacza to realne oszczędności, zwłaszcza na krótkich dystansach. Przykładowo, podróż trwająca 25 minut, która do tej pory kosztowała 5,20 zł (naliczana jako do 40 minut), dzięki nowemu przedziałowi 20-30 minut będzie tańsza o 50 groszy, wynosząc 4,70 zł. To drobne sumy w skali pojedynczego przejazdu, ale w ciągu miesiąca czy roku mogą one złożyć się na zauważalną kwotę w domowym budżecie.

Sprzedaż biletów u kierowcy zakończona?

Choć zmiany niosą ze sobą wiele udogodnień, Transport GZM przygotował także jedną modyfikację, która wymagać będzie od pasażerów zmiany nawyków. Jeżeli posiadacie zapas papierowych biletów „90 minut” lub „Grupowych”, możecie spać spokojnie – będą one honorowane jako 120-minutowe przez cały 2026 rok. To rozsądny okres przejściowy, który pozwoli na bezproblemowe wykorzystanie zakupionych wcześniej biletów.

Jednakże, już od 1 stycznia 2026 roku, kierowcy autobusów, tramwajów i trolejbusów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przestaną prowadzić sprzedaż biletów. Oznacza to, że pasażerowie będą musieli zaopatrzyć się w nie wcześniej, korzystając z aplikacji mobilnych, automatów biletowych czy stacjonarnych punktów sprzedaży. To koniec pewnej epoki i sygnał do planowania zakupu biletów z wyprzedzeniem.

Komu przysługują darmowe przejazdy?

Nowa taryfa wprowadza również ujednolicone zasady dotyczące bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży zamieszkującej na terenie GZM. Zmiana dotyczy głównie tych osób, które korzystały z ulgi zakodowanej na starej karcie ŚKUP i dotychczas nie założyły konta w nowym systemie Transport GZM. To krok w stronę większej spójności i uproszczenia administracyjnego dla rodziców i opiekunów.

Od 1 stycznia 2026 roku ulga metropolitalna będzie obowiązywać wszystkich uprawnionych na jednakowych zasadach – od 7 lat do dnia 16. urodzin dziecka. Co ważne, zmiany w systemie zostaną wprowadzone automatycznie, eliminując konieczność składania dodatkowych wniosków czy wizyt w punktach obsługi pasażera. To pozytywne uproszczenie, które powinno odciążyć zarówno pasażerów, jak i obsługę.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.