Ukończenie trasy N-S
W najbliższy czwartek samorząd Rudy Śląskiej podpisze umowę z wykonawcą ostatniego, południowego odcinka trasy N-S. Długo oczekiwana inwestycja ma ostatecznie połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, co usprawni komunikację w regionie. Za realizację zadania o wartości niemal 195 milionów złotych odpowiadać będzie firma Primost Południe z Będzina, wybrana w drodze przetargu.
Projekt przewiduje budowę nowoczesnej, dwujezdniowej i w dużej mierze bezkolizyjnej trasy. Nowy odcinek ma połączyć istniejący fragment drogi przy ulicy Bielszowickiej z węzłem autostradowym A4 „Ruda Śląska”. W ramach prac powstaną także skomplikowane obiekty inżynieryjne, niezbędne do sprawnego funkcjonowania arterii.
"W ramach inwestycji powstanie nowoczesna dwujezdniowa arteria oraz najdłuższy obiekt inżynieryjny na całej trasie - ponad 150-metrowy wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. 1 Maja" - przekazują urzędnicy z Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej.
Finansowanie inwestycji
Miasto Ruda Śląska zabezpieczyło już pełne finansowanie dla tej strategicznej inwestycji drogowej. Na początku 2024 roku projekt o nazwie „Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4” otrzymał dotację w wysokości ponad 203,6 miliona złotych. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, co podkreśla jego znaczenie.
Całkowita wartość zadania została oszacowana na 266,7 miliona złotych, z czego dofinansowanie unijne pokryje 85% kosztów kwalifikowalnych. Wybrana w przetargu firma Primost Południe, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę o wartości 194,9 miliona złotych, ma 28 miesięcy na zrealizowanie wszystkich prac. Co ważne, do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe, trwające od 15 grudnia do 15 marca każdego roku.
Historia budowy trasy
Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej jest procesem rozłożonym na wiele lat, obejmującym kolejne etapy realizacji. Pierwszy, kilometrowy odcinek, rozpoczynający się od węzła DTŚ i prowadzący do ulicy 1 Maja, został oddany do użytku już w styczniu 2013 roku. Kolejne fragmenty drogi były sukcesywnie otwierane dla ruchu, poprawiając lokalną komunikację.
W 2016 roku kierowcy mogli skorzystać z odcinka biegnącego do ulicy Bukowej, a dwa lata później, w 2018 roku, trasa została przedłużona do ulicy Kokota. Najnowszy fragment, który połączył ulicę Kokota z Bielszowicką, udostępniono we wrześniu 2023 roku. Teraz miasto przystępuje do finalnego etapu, który domknie południową część tej kluczowej arterii komunikacyjnej.
Plany na przyszłość N-S
Równocześnie z dokończeniem południowego odcinka, miasto Ruda Śląska prowadzi intensywne prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym. Celem jest dotarcie do granicy z Bytomiem. Od marca tego roku kierowcy korzystają już z 600-metrowego odcinka, prowadzącego do ulicy Magazynowej, który został sfinansowany ze środków Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
W lutym bieżącego roku podpisano również umowę z firmą Eurovia Polska na budowę kolejnych dwóch odcinków, rozciągających się od ulicy Magazynowej do Piastowskiej. Wartość tego kontraktu wynosi 143,4 miliona złotych, a inwestycja również otrzymała wsparcie z Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 140,1 miliona złotych. Miasto planuje także ogłosić przetarg na dokumentację projektową dla przedłużenia trasy N-S na południe, aż do granicy z Mikołowem.
Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.