Spis treści
GDDKiA stawia na doświadczenie PORR
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła kluczową decyzję, wybierając wykonawcę odpowiedzialnego za realizację długo oczekiwanego projektu. Spośród dwóch złożonych ofert, zwycięsko wyszła firma PORR, przedstawiając propozycję wycenioną na 20 889 090 złotych. Druga oferta, złożona przez firmę UNIBEP, była wyraźnie droższa, sięgając niemal 26 milionów złotych.
Brak odwołań od rozstrzygnięcia przetargu otwiera drogę do szybkiego podpisania umowy z wykonawcą. Jeszcze w tym roku planowane jest sformalizowanie współpracy z PORR, co pozwoli na rozpoczęcie prac nad nowym węzłem komunikacyjnym. Cała realizacja projektu, zgodnie z harmonogramem, rozłożona jest na ambitne trzy lata.
Jak przebiegnie realizacja inwestycji?
Pierwszy etap prac będzie koncentrował się na przygotowaniu niezbędnej dokumentacji. Wykonawca musi opracować kompletne plany, które umożliwią uzyskanie decyzji środowiskowej, a następnie kluczowego pozwolenia na budowę, znanego jako decyzja ZRID. To właśnie od sprawności tych działań zależeć będzie tempo całej inwestycji na Podlasiu.
Zgodnie z optymistycznymi założeniami GDDKiA, decyzja ZRID ma zostać uzyskana pod koniec 2027 roku, co otwiera perspektywę rozpoczęcia robót budowlanych już w roku 2028. Oznacza to, że cierpliwość mieszkańców zostanie wystawiona na próbę, ale finalny efekt powinien zrekompensować długie oczekiwanie na strategiczną drogę.
Gdzie powstanie węzeł Dobrzyniewo Północ?
Węzeł Dobrzyniewo Północ zostanie zlokalizowany w strategicznym punkcie – w okolicy miejscowości Krynice. Co ważne, do jego budowy zostanie wykorzystany już istniejący wiadukt drogowy, który powstał w ramach obecnie budowanego odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To racjonalne podejście pozwala na optymalizację kosztów i czasu realizacji.
W ramach inwestycji do istniejącej struktury dobudowane zostaną niezbędne łącznice wjazdowe i zjazdowe, a także dwa ronda – po jednym na wschód i na zachód od budowanej drogi ekspresowej S19. Dzięki temu mieszkańcy zyskają pełnoprawny dostęp do trasy, niezależnie od kierunku, z którego będą chcieli na nią wjechać.
Dlaczego węzeł Dobrzyniewo Północ jest kluczowy?
Budowa tego węzła to bezpośrednia odpowiedź na wielokrotne apele mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorców z gminy Dobrzyniewo Duże. Postulaty te były zgłaszane od dłuższego czasu, zwłaszcza w kontekście realizowanego już odcinka S19. Węzeł zapewni lokalnej społeczności bezcenny, bezpośredni dostęp do drogi ekspresowej S19.
Poprawi to znacząco komunikację w regionie i skróci czas dojazdu do kluczowej arterii, co ma niebagatelne znaczenie zarówno dla codziennych podróży, jak i dla rozwoju lokalnej gospodarki. Lokalna społeczność zyska łatwy wjazd zarówno od strony zachodniej, z obecnej DK65, jak i wschodniej, z drogi powiatowej.
TSUE a publiczne zamówienia
Warto podkreślić, że przetarg na realizację węzła Dobrzyniewo Północ to jeden z dziesięciu postępowań ogłoszonych przez GDDKiA, które uwzględniają istotne zmiany w prawie. Wszystkie te zamówienia realizowane są w zgodzie z założeniami wyroku TSUE z 22 października 2024 roku, który wprowadza ograniczenia w dostępie do zamówień publicznych dla firm z tzw. państw trzecich.
Decyzja ta ma na celu ochronę europejskiego rynku i zapewnienie uczciwej konkurencji. W kontekście tak dużych inwestycji infrastrukturalnych, każdy szczegół prawny ma ogromne znaczenie dla transparentności i efektywności wydatkowania publicznych środków. To ważny krok w kierunku uregulowania rynku budowlanego.
Podlaskie nabiera tempa na S19
Realizacja węzła Dobrzyniewo Północ wpisuje się w szerszy kontekst dynamicznego rozwoju polskiej infrastruktury drogowej. GDDKiA ogłosiła przetargi na ponad 140 km nowych dróg, których szacunkowa wartość przekracza 3,4 miliarda złotych, co świadczy o skali prowadzonych działań. Wśród nich są także dwa na autostradę A2 między Białą Podlaską a Dobryniem, oraz cztery na rozbudowę A2 Łódź - Warszawa.
W pakiecie inwestycji znalazły się również przetargi na realizację obwodnic Sidziny (DK46), Pisza (DK58/63) i Zwolenia (DK79). Odcinek S19, łączący Podlasie z Mazowszem, to kluczowy element tej układanki, który sukcesywnie rośnie na naszych oczach, zapowiadając nową erę w podróżowaniu po regionie.
Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.