Sosnowiec buduje velostrady. Czy sieć szybkich tras wreszcie połączy region?

2025-11-25 9:03

Sosnowiec rusza z jednym z największych rowerowych przedsięwzięć w regionie. Władze miasta ogłosiły początek procedury zamówienia projektów i budowy ponad 7,5 km metropolitalnych velostrad, czyli dróg rowerowych o wysokim standardzie. Inwestycja ta ma połączyć strategiczne punkty z Katowicami, Będzinem i Czeladzią, znacząco wzmacniając kręgosłup komunikacji rowerowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dzięki unijnemu dofinansowaniu.

Asfaltowa ścieżka rowerowa z białymi, przerywanymi liniami biegnącymi przez jej środek, zakręca w prawo i oddala się w kierunku horyzontu. Po obu stronach ścieżki rosną rzędy młodych drzew, wspieranych przez drewniane paliki, oddzielone od asfaltu pasem ściółki i niskich krzewów. W tle, po lewej stronie, widoczny jest gęsty las, a po prawej rozległe, złotozielone pola uprawne, za którymi majaczy zarys zabudowań miejskich oraz słupy wysokiego napięcia. Niebo jest błękitne z delikatnymi, białymi smugami chmur, a słońce rzuca długie cienie drzew na ścieżkę, wskazując na późne popołudnie.

i

Autor: Redakcja Informacyjna AI/ Wygenerowane przez AI Asfaltowa ścieżka rowerowa z białymi, przerywanymi liniami biegnącymi przez jej środek, zakręca w prawo i oddala się w kierunku horyzontu. Po obu stronach ścieżki rosną rzędy młodych drzew, wspieranych przez drewniane paliki, oddzielone od asfaltu pasem ściółki i niskich krzewów. W tle, po lewej stronie, widoczny jest gęsty las, a po prawej rozległe, złotozielone pola uprawne, za którymi majaczy zarys zabudowań miejskich oraz słupy wysokiego napięcia. Niebo jest błękitne z delikatnymi, białymi smugami chmur, a słońce rzuca długie cienie drzew na ścieżkę, wskazując na późne popołudnie.

Sosnowiec stawia na rower

Sosnowiec, miasto często postrzegane przez pryzmat przemysłowej przeszłości, tym razem wychodzi na prowadzenie w kwestii zielonej transformacji i zrównoważonego transportu. Prezydent Arkadiusz Chęciński z dumą ogłosił rozpoczęcie gigantycznego projektu, który ma zrewolucjonizować lokalną infrastrukturę rowerową. Mowa o zamówieniu na projektowanie i budowę 7,5 kilometra nowoczesnych velostrad, które mają być odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców i turystów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To bez wątpienia ambitny plan, który może zmienić nawyki komunikacyjne w regionie.

Te metropolitalne trasy rowerowe, charakteryzujące się podwyższonym standardem i bezkolizyjnym przebiegiem, mają ułatwić szybkie i bezpieczne przemieszczanie się między poszczególnymi miastami. Celem jest stworzenie spójnej sieci, która połączy Sosnowiec nie tylko z sąsiednimi Będzinem i Czeladzią, ale także z Katowicami, sercem Metropolii. Inicjatywa realizowana jest we współpracy z GZM oraz samorządem województwa śląskiego, co podkreśla jej regionalny wymiar i potencjał do integracji różnych ośrodków miejskich.

Skąd pieniądze na inwestycje?

Tak spektakularna inwestycja nie mogłaby dojść do skutku bez solidnego zaplecza finansowego, a tu z pomocą przyszła Unia Europejska. W październiku ubiegłego roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Sosnowiec otrzymały imponujące ponad 67 milionów złotych dofinansowania. Te fundusze, pochodzące z budżetu UE, mają pokryć koszty budowy velostrad oraz niezbędnej infrastruktury uzupełniającej, zapewniając kompleksowe podejście do rozwoju transportu rowerowego.

Jest to część znacznie większego przedsięwzięcia, zatytułowanego „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu – etap 2”, którego całkowita wartość przekracza 91 milionów złotych. W ramach tego obszernego projektu GZM planuje również inne proekologiczne działania, takie jak zakup nowoczesnego autobusu elektrycznego czy montaż pięciu stacji ładowania typu plug-in. Inwestycje w zeroemisyjny transport są kluczowe dla przyszłości regionu, który mierzy się z wyzwaniami środowiskowymi.

Które trasy rowerowe powstaną?

Konkretne plany budowlane w Sosnowcu obejmują trzy kluczowe odcinki, które mają stanowić fundament nowej sieci. Pierwszy z nich to velostrada łącząca Sosnowiec z Katowicami, o długości 2,68 kilometra, która ma znacząco skrócić czas podróży między tymi dwoma miastami. Drugim strategicznym fragmentem będzie velostrada Sosnowiec–Będzin, rozciągająca się na 3,31 kilometra, co z pewnością ucieszy mieszkańców obu miejscowości.

Ostatni z zaplanowanych odcinków, velostrada Sosnowiec–Czeladź, liczyć będzie 1,53 kilometra. Wszystkie te trasy mają być realizowane w ramach jednego przetargu, obejmującego zarówno wykonanie kompleksowych projektów, jak i samą budowę. Prezydent Chęciński zapowiedział, że oferty wykonawców zostaną otwarte na początku 2026 roku, a na całą realizację wykonawca będzie miał aż 30 miesięcy, wliczając w to rok na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych pozwoleń.

Czy to początek dużej rowerowej sieci?

Rozwój velostrad w Sosnowcu to nie odosobniony przypadek, lecz element szerszej strategii Metropolii, która konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć szybkich tras rowerowych. Miasto już w ubiegłym roku przeprowadzało konsultacje społeczne dotyczące przebiegu tych odcinków, a także dodatkowego połączenia z Dąbrową Górniczą, które, jak potwierdził prezydent Chęciński, zostało uwzględnione w finalnym planie rozwoju tras. To pokazuje długoterminową wizję i elastyczność w reagowaniu na potrzeby lokalnej społeczności.

Na obszarze GZM docelowo ma powstać aż dziewięć velostrad, których łączna długość ma osiągnąć imponujące 120 kilometrów. To zapowiedź prawdziwej rewolucji w transporcie miejskim i metropolitalnym. Już teraz istnieją pierwsze fragmenty, jak choćby odcinek Velostrady numer 6 w Katowicach, a dla kolejnych trwają intensywne prace nad koncepcjami technicznymi. Takie zaangażowanie w rozwój zrównoważonego transportu rowerowego stawia region w czołówce polskich miast.

Metropolia stawia na zielony transport

Proces budowy velostrad to tylko jeden z aspektów transformacji transportowej w Metropolii. W ramach wcześniejszych projektów GZM aktywnie inwestuje w nowoczesny tabor komunikacji miejskiej. Przykładem jest zakup ośmiu autobusów elektrycznych oraz czterech ładowarek dla PKM Świerklaniec, które obsłużą kluczowe trasy łączące lotnisko w Pyrzowicach z centrami Katowic i Sosnowca. To świadczy o kompleksowym podejściu do ekologicznych rozwiązań transportowych.

Co więcej, inne metropolitalne ośrodki również nie próżnują. Katowice i Tychy, podążając śladem Sosnowca i szerszych planów GZM, intensywnie pracują nad realizacją własnych odcinków velostrad, odpowiednio numer 6 i numer 3. Ta skoordynowana akcja pokazuje, że idea zrównoważonego, przyjaznego środowisku transportu rowerowego staje się w regionie priorytetem, obiecując jaśniejszą i bardziej "zieloną" przyszłość dla wszystkich mieszkańców.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.