Spis treści
Nowe hybrydy dla Warszawy
Flota Warszawskiego Transportu Publicznego zostanie wzmocniona o kolejne pojazdy. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) zawarł dwie umowy z firmą Relobus, które gwarantują obsługę komunikacyjną miasta przez następne dziesięć lat. Pierwsza transza nowych autobusów hybrydowych ma zacząć kursować od października 2026 roku. Będzie to 50 pojazdów o długości dziewięciu metrów.
Od grudnia 2026 roku na ulice stolicy wyjedzie kolejnych 50 autobusów, tym razem przegubowych, o długości osiemnastu metrów. Całość przedsięwzięcia to znaczący krok w modernizacji taboru ZTM, który systematycznie powiększa i unowocześnia swoją flotę. Inwestycja ma na celu poprawę jakości świadczonych usług dla pasażerów oraz zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej w Warszawie.
Miliard złotych na autobusy
Łączna wartość obu kontraktów jest wysoka i przekracza miliard złotych. Umowa na 50 mniejszych autobusów to koszt 539 milionów złotych brutto, natomiast kontrakt na 50 autobusów przegubowych wynosi 601 milionów złotych brutto. Rocznie nowe pojazdy mają przejechać łącznie do 8,4 miliona wozokilometrów, co świadczy o skali planowanych operacji.
Te inwestycje stanowią część szerszego planu modernizacji taboru miejskiego. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) także podpisały wcześniej umowy na dostawę autobusów elektrycznych. Ponadto, ZTM analizuje obecnie oferty w przetargu na 120 dodatkowych autobusów przegubowych, które mają dołączyć do floty również w 2026 roku. Warszawa konsekwentnie rozwija ekologiczny i nowoczesny transport publiczny.
Komfort pasażerów priorytetem
Nowe autobusy firmy Relobus zostały zaprojektowane z myślą o najwyższych standardach wymaganych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Pasażerowie mogą spodziewać się komfortowych warunków podróży. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w wydajną klimatyzację, co jest kluczowe podczas upalnych dni. Dodatkowo, nowoczesny system informacji pasażerskiej zapewni bieżący dostęp do ważnych komunikatów i tras.
Zadbano także o osoby o ograniczonej mobilności. Wszystkie zakupione autobusy będą niskopodłogowe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie. Ponadto, każdy pojazd zostanie wyposażony w specjalne rampy przeznaczone dla wózków inwalidzkich, co gwarantuje dostępność transportu publicznego dla wszystkich mieszkańców Warszawy.
Ekologia i bezpieczeństwo na drodze
Kluczowym aspektem nowych kontraktów jest skupienie się na ekologii i bezpieczeństwie. Autobusy hybrydowe będą posiadały zaawansowany system start-stop, który automatycznie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju na przystankach. Takie rozwiązanie ma na celu znaczące ograniczenie emisji szkodliwych substancji oraz zmniejszenie poziomu hałasu w mieście, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza.
Pojazdy zostaną również wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę, zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Obejmują one czujniki ostrzegające o ryzyku kolizji z pieszymi lub rowerzystami, a także asystenta martwego pola, który minimalizuje ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Dodatkowo, specjalny system będzie monitorował poziom uwagi kierowcy, co jest ważnym elementem prewencji wypadków.
Czy kierowcy będą bezpieczni?
W trosce o bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, nowe autobusy będą wyposażone w system kontroli dostępu. Ten mechanizm uniemożliwi uruchomienie pojazdu przez osobę, która znajduje się pod wpływem alkoholu, co jest kluczowym zabezpieczeniem. Regulacja ma na celu zapobieganie prowadzeniu pojazdów przez nieuprawnione lub niezdolne do tego osoby.
Przewoźnik, firma Relobus, został także zobowiązany umową do zatrudnienia całego personelu niezbędnego do obsługi linii. Wszyscy kierowcy, dyspozytorzy oraz pracownicy nadzoru ruchu zostaną zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. To zapewnia stabilność zatrudnienia i profesjonalne podejście do świadczonych usług transportowych w stolicy.
Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.