Wschodnia Obwodnica Wrocławia. Ostatni odcinek rusza, ale kiedy skończą?

2025-10-29 10:21

Wschodnia Obwodnica Wrocławia zyskuje swój finalny kształt. Rozpoczęto budowę ostatniego, kluczowego odcinka łączącego ulicę Grota-Roweckiego z Aleją Karkonoską. Inwestycja o wartości 264 milionów złotych, realizowana przez firmę Skanska, ma na celu domknięcie drogowej pętli wokół miasta i znaczące odciążenie zatłoczonej ulicy Zwycięskiej. Kierowcy czekają na otwarcie całej trasy do początku 2028 roku.

Szeroka droga asfaltowa z wieloma pasami ruchu biegnie przez centrum kadru, rozwidlając się w prawą stronę. Lewa część drogi jest już ukończona i oświetlona szeregiem jasnych lamp ulicznych, wzdłuż niej widoczny jest żółty sprzęt budowlany. Po prawej stronie drogi widoczny jest plac budowy z wystającymi z ziemi prętami zbrojeniowymi, oświetlony również lampami ulicznymi, co kontrastuje z ciemnym, nasyconym pomarańczą i błękitem niebem o zachodzie słońca. W tle rozciągają się zielone pola i zalesione wzgórza, a także odległe światła miejskie.

i

Autor: Redakcja Publicystyczna AI/ Wygenerowane przez AI Szeroka droga asfaltowa z wieloma pasami ruchu biegnie przez centrum kadru, rozwidlając się w prawą stronę. Lewa część drogi jest już ukończona i oświetlona szeregiem jasnych lamp ulicznych, wzdłuż niej widoczny jest żółty sprzęt budowlany. Po prawej stronie drogi widoczny jest plac budowy z wystającymi z ziemi prętami zbrojeniowymi, oświetlony również lampami ulicznymi, co kontrastuje z ciemnym, nasyconym pomarańczą i błękitem niebem o zachodzie słońca. W tle rozciągają się zielone pola i zalesione wzgórza, a także odległe światła miejskie.

Ruszyła budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

Wrocław rozpoczął budowę kluczowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW). Ten fragment połączy ulicę Grota-Roweckiego z Aleją Karkonoską. Działanie to ma na celu skompletowanie drogowej pętli wokół miasta. Inwestycja, której wartość to 264 miliony złotych, została powierzona firmie Skanska.

Ceremonia symbolicznego rozpoczęcia prac odbyła się z udziałem marszałka Pawła Gancarza. Obecni byli również przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Budowa blisko czterokilometrowego odcinka ma znacząco poprawić płynność ruchu w południowym Wrocławiu.

"To długo wyczekiwany moment nie tylko dla mieszkańców Wrocławia. Za niewiele ponad 2 lata stolica regionu zyska możliwość przejazdu pełnym ringiem obwodnicowym" – mówił marszałek Paweł Gancarz.

Dlaczego Wschodnia Obwodnica jest kluczowa?

Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w regionie. Przed rozpoczęciem obecnych prac kierowcy mieli do dyspozycji około 27 z planowanych 30 kilometrów trasy. Trasa ta prowadziła od Długołęki przez Łany i Siechnice, kończąc się przy ulicy Grota-Roweckiego.

Kluczowe połączenie z Aleją Karkonoską pozostawało dotychczas brakujące. Jest to ważny szlak prowadzący w kierunku autostrady A4. Inwestycja firmy Skanska o wartości 264 milionów złotych obejmuje budowę dwujezdniowej drogi oraz szereg obiektów inżynieryjnych. Wśród nich znajdzie się most nad rzeką Ślęzą oraz wiadukt nad linią kolejową Wrocław-Świdnica.

Nowe obiekty inżynieryjne w Wysokiej

Projekt budowy ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia przewiduje konstrukcję istotnych elementów infrastruktury. W rejonie miejscowości Wysoka powstanie półtunel wyposażony w ekrany akustyczne. Celem tych rozwiązań jest minimalizacja hałasu dla okolicznych mieszkańców oraz zapewnienie płynności ruchu.

Dodatkowo, planowane są cztery ronda, które mają zapewnić bezkolizyjne połączenia z drogami niższej kategorii. Rozwiązania te mają znacząco usprawnić wjazd i wyjazd z obwodnicy. Mają także zredukować ruch tranzytowy w obrębie osiedli mieszkaniowych.

Koniec korków na ulicy Zwycięskiej?

Nowy odcinek WOW ma przynieść ulgę tysiącom kierowców. Trasa ma stanowić alternatywę dla ulicy Zwycięskiej, która od lat jest jedną z najbardziej zakorkowanych dróg we Wrocławiu. Mieszkańcy gmin takich jak Kobierzyce czy Żórawina często stali w długich zatorach.

Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, wskazuje na korzyści z nowej inwestycji. Nowa droga ma odciążyć południowe dzielnice Wrocławia z nadmiernego ruchu tranzytowego. Cztery zaplanowane ronda mają zapewnić bezkolizyjne połączenia, usprawniając przepływ pojazdów.

Kiedy pojedziemy całą Wschodnią Obwodnicą?

Całkowity koszt budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia to 900 milionów złotych. Jest to projekt wieloletni, rozłożony na kilka etapów realizacji. Pierwszy fragment trasy został oddany do użytku kierowców już w 2013 roku.

Harmonogram budowy ostatniego odcinka przewiduje około 30 miesięcy prac. Zgodnie z tym planem, kompletna obwodnica ma być dostępna dla kierowców na początku 2028 roku. Wicemarszałek Michał Rado nadzoruje postępy w infrastrukturze.

"Priorytety samorządu województwa od lat pozostają niezmienne. Są wśród nich m.in. ochrona zdrowia – budowa nowych szpitali, ale również transport – zarówno ten kolejowy jak i drogowy" – dodał Cezary Przybylski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Przyszłość komunikacji Wrocławia

Rozpoczęcie prac nad ostatnim odcinkiem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia to ważny sygnał dla mieszkańców aglomeracji. Oznacza to zbliżający się finał wieloletniej inwestycji drogowej. Projekt ma na celu zapewnienie płynniejszej jazdy i poprawę komfortu podróżowania.

Zakończenie budowy WOW jest kluczowe dla rozwoju regionu. Dzięki pełnemu ringowi drogowemu, miasto zyska sprawniejszy system komunikacyjny oraz odetchnie od części ruchu tranzytowego. Prace budowlane są monitorowane, aby dotrzymać ustalonego terminu oddania trasy.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.