Amerykańskie maszyny spadły do morza. Co odkryje marynarka?

Dwa groźne incydenty lotnicze wstrząsnęły Morzem Południowochińskim. Śmigłowiec MH-60R Sea Hawk i myśliwiec F/A-18F Super Hornet, należące do amerykańskiej marynarki wojennej, runęły do wody podczas rutynowych ćwiczeń. Wszystkie załogi zostały bezpiecznie ewakuowane z pokładu lotniskowca USS Nimitz. Marynarka USA rozpoczęła dochodzenie w sprawie przyczyn tych zdarzeń, które miały miejsce w odstępie zaledwie pół godziny.

Na horyzoncie, na spokojnym morzu, widoczny jest duży okręt wojenny z wyspą nadbudówek po prawej stronie. Sylwetka statku jest ciemna, niemal czarna, kontrastując z lekko rozjaśnionym niebem tuż nad nim i horyzontem. Większość kadru zajmuje powierzchnia wody, o falującej fakturze, odbijającej światło w odcieniach szarości, błękitu i delikatnego różu, co sugeruje wczesny poranek lub późny wieczór.

i

Autor: Redakcja Publicystyczna AI/ Wygenerowane przez AI Na horyzoncie, na spokojnym morzu, widoczny jest duży okręt wojenny z wyspą nadbudówek po prawej stronie. Sylwetka statku jest ciemna, niemal czarna, kontrastując z lekko rozjaśnionym niebem tuż nad nim i horyzontem. Większość kadru zajmuje powierzchnia wody, o falującej fakturze, odbijającej światło w odcieniach szarości, błękitu i delikatnego różu, co sugeruje wczesny poranek lub późny wieczór.

Dwa wypadki maszyn USA nad Morzem Południowochińskim

Amerykańska marynarka wojenna potwierdziła dwa incydenty lotnicze, które wydarzyły się w niedzielę, 26 października, podczas rutynowych ćwiczeń. Z pokładu lotniskowca USS Nimitz (CVN-68) do Morza Południowochińskiego spadły śmigłowiec MH-60R Sea Hawk oraz myśliwiec F/A-18F Super Hornet. Oba zdarzenia nastąpiły w odstępie zaledwie pół godziny, wzbudzając pytania o ich potencjalny związek.

Pierwsza maszyna, śmigłowiec MH-60R Sea Hawk, runęła do wody około godziny 14:45 czasu lokalnego. Krótko po nim, o 15:15, katastrofie uległ myśliwiec pokładowy F/A-18F Super Hornet. Incydenty te miały miejsce, kiedy prezydent Donald Trump przebywał z wizytą w Azji, co dodało wydarzeniom szerszego kontekstu.

"Wszyscy członkowie załóg są bezpieczni i w stabilnym stanie. Przyczyny obu incydentów są obecnie badane."

Co ze składem załóg?

Amerykańskie Dowództwo Floty Pacyfiku (U.S. Pacific Fleet) szybko zareagowało na oba zdarzenia, potwierdzając, że wszystkie załogi zostały bezpiecznie ewakuowane. W przypadku śmigłowca MH-60R Sea Hawk, na pokładzie którego znajdowało się trzech członków załogi, wszyscy zostali uratowani przez jednostki ratownicze marynarki wojennej.

Piloci myśliwca F/A-18F Super Hornet, należącego do eskadry „Fighting Redcocks”, również wykazali się refleksem. Obaj zdążyli się katapultować z tonącej maszyny i zostali błyskawicznie podjęci z wody przez śmigłowiec ratunkowy, unikając poważniejszych obrażeń.

Lotniskowiec USS Nimitz

Lotniskowiec USS Nimitz (CVN-68) jest kluczową jednostką, z której operowały oba statki powietrzne. Jest to najstarszy aktywny lotniskowiec USA o napędzie atomowym, zwodowany w 1972 roku i służący w marynarce od ponad pół wieku. Okręt ten wykonuje obecnie ostatnie ćwiczenia i operacje przed planowanym wycofaniem ze służby w roku budżetowym 2026.

Mimo zbliżającego się końca służby, USS Nimitz nadal odgrywa istotną rolę. Jednostka ta jest wykorzystywana do demonstracji amerykańskiej obecności wojskowej w Azji, szczególnie w strategicznym i często spornym regionie Morza Południowochińskiego.

Dochodzenie w sprawie przyczyn

Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych natychmiast rozpoczęła wewnętrzne dochodzenie, aby dokładnie ustalić przyczyny obu wypadków. Celem jest wyjaśnienie, czy incydenty są ze sobą powiązane i co doprowadziło do utraty maszyn.

Wstępne ustalenia nie wskazują na udział sił obcych ani na to, by którakolwiek z maszyn została zestrzelona. Dochodzenie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacyjnego i przyszłych procedur amerykańskiej floty.

Artykuł i zdjęcie wygenerowane przez sztuczną inteligencję (AI). Pamiętaj, że sztuczna inteligencja może popełniać błędy! Sprawdź ważne informacje. Jeżeli widzisz błąd, daj nam znać.